Serverul White Box si Data Center-ul tau

Piata stagnanta a serverelor s-a reaprins in ultimii ani datorita furnizorilor de servere de tip “white box” care au acaparat o parte din ce in ce mai mare din businessul cloud.

 

“Cutia alba” face referinta la PC-urile de tip “off-brand” construite de furnizori independenti de PC-uri. Pe piata de servere, “cutia alba” se refera furnizorii care nu sunt Dell EMC, HP Enterprise si Lenovo.

 

Potrivit IDC, in al doilea trimestru al acestui an, Dell EMC a condus piata serverelor cu 574.000 de unitati vandute, urmat de HPE cu 443.000 si Lenovo cu 224.000. Urmatorii trei nu au fost furnizorii cunoscuti Cisco, Oracle sau Nutanix. Acestia au fost Inspur din China cu 203.000 de unitati, Huawei cu 187.000 si Super Micro din S.U.A. cu 175.000. Restul vanzarilor au fost acaparate intr-un grup numit ODM Direct cu un total 732.000 de unitati vandute.

 

Vanzarile provenite de la acesti trei furnizori necunoscuti au fost aproape exclusiv vanzari catre centrele de date hyperscale precum Amazon, Google, Microsoft, Facebook, Equinix, Cloudflare si alte companii care construiesc centre de date mari.

 

Motivele pentru reticenta intreprinderii sunt duble, potrivit lui Ashish Nadkarni, vicepresedinte al grupului pentru infrastructura mondiala de la IDC. “Cutiile albe se vand clientiilor ce doresc o cantitate mare de servere sau cerinte originale de proiectare. Intreprinderile nu au o cerinta de volum sustinuta sau cerinte originale de proiectare, deci, este dificil sa furnizam mii si mii de servere in fiecare trimestru. Intreprinderile nu cumpara atat de multe servere “, spune el.

 

Celalalt motiv este ca intreprinderile cauta mai mult decat hardware. “Ei cauta servicii, suport si certificare de software. Ei cauta servicii de intretinere pentru intreprinderi si white-boxurile nu sunt cababile sa ofere acest lucru.”

 

Daca un server dintr-un data center hyperscale nu mai functioneaza, hiperscalerul doar muta volumul de lucru de pe masina si eventual o repara sau o inlocuieste. Exista suficiente resurse in mediile hiperscale pentru ca ei sa poata pur si simplu sa activeze un alt server si sa-si continue activitatea ca de obicei. Intreprinderile nu au acest lux, spune Nadkarni. Centrele de date corporative nu sunt cunoscute pentru resusele lor infinite. De obicei este opusul.

 

Este discutabil cat de bine functioneaza serverele white-box.

 

„Producatorii de cutii albe au inregistrat progrese in domeniul aplicatiilor la scara larga”, spune Phil Mogavero, vicepresedinte al HDC, unul dintre cei mai mari revanzatori din SUA “Daca am fi o companie cu un sistem footprint, dar si o prezenta Web mare am putea implementa tehnologia white-box deoarece putem economisi o anumita suma de bani. Insa, aceasta metoda este mai putin raspandita decat credem noi”, spune el.

 

Michael McNerney, vicepresedinte al departamentului de marketing si solutii Super Micro, un furnizor de white-boxuri din San Jose, California, declara ca exista un interes din partea intreprinderilor deoarece ele doresc sa copiaze aceasta strategie. “Intreprinderile gandesc astfel: Facebook si Google procedeaza asa. In cele din urma trebuie sa concuram cu AWS, cum putem face asta? “, a declarat el.

 

Super Micro concureaza prin pret si personalizare. “Adaugam valoare prin abilitatea de a personaliza configuratia. Avem cateva sute de configuratii potentiale pentru serverele cu doua socket-uri si reducem mult costurile. Baietii legacy au un singur server si il folosesc pentru tot”, spune el.

Furnizorii de servere din seria white-box isi fac simtita prezenta in SUA.

 

Super Micro are avantajul sediului din SUA. Multi furnizori de cutii albe provin din China si au o prezenta minima in SUA.

 

Inspur, vanzatorul chinez ajuns printre primele companii din topurile IDC si Gartner, are un sediu in Fremont, California si un birou de dezvoltare in Bellevue, Wash. Cu toate acestea, vanzarile companiei si suportul oferit nu pot fi comparare cu cele de la HPE sau Dell EMC. Un purtator de cuvant al companiei spune ca firma se concentreaza, in prezent, asupra companiilor hyperscale, cum ar fi AWS si Facebook si nu va incerca sa concureze in domeniul enterprise timp de cativa ani.

 

Acest lucru le va afecta probabil relatia cu companiile din domeniul enterprise, cel putin pentru viitorul apropiat. Companiile aeriene mari, firmele de servicii financiare si companiile medicale vor sa stie ca producatorul la care apeleaza va oferi suport in cazul aparitiei unor probleme.

 

“Asta nu inseamna ca producatorul no-name are tehnologie mai putin fiabila, dar clientii doresc si servicii de asistenta oferite de producator”, a declarat Mogavero.

 

Cost vs. calitate

Joshua Holmes, CEO-ul companiei LightSpeed Hosting din Cleveland, Ohio si un client Super Micro, spune ca nu exista nici o diferenta (din perspectiva hardware-ului) intre Super Micro si Dell

 

El a declarat ca memoria, procesoarele si hard-urile sunt aceleasi pe care si furnizori de servere mari le folosesc. “Multe componente sunt fabricate de aceiasi producatori. Cand cumperi un white box de la Super Micro si unul de la Dell, 80% din componente provin de la acelasi vanzator chinez “, spune el.

 

“Clientii care aleg Super Micro o fac intotdeauna pentru costul mai mic. Nu am fost nevoiti sa ii sunam pentru suport deoarece nu s-a stricat nimic “.

 

Holmes spune ca poate obtine servere Super Micro pentru 5.000 de dolari cu o configuratie specifica ce ar costa 20.000 de dolari de la Dell. Totusi, asta se datoreaza faptului ca ei cumpara hardware-ul pe bucati. Serverele Super Micro sunt disponibile si pre-construite, dar si costul creste. Asa fac si Amazon, Google si alti operatori gigantici de centre de date – cumpara componentele si apoi construiesc serverele.

 

Holmes recunoaste ca nu fiecare companie are luxul de a construi propriile servere ca LightSpeed. “Un birou CPA cu un singur server ar putea sa argumenteze ca are nevoie de suport si ar fi greu sa convingem un astfel de producator sa apeleze la un client „no-name” “, recunoaste el.

 

Tim Lynch, CEO Psychsoftpc din Boston, Mass., a declarat: “Din experienta mea am observat ca firmele mici si mijlocii nu sunt la fel de preocupate de intreaga problema a numelui brandului. Companiile mari tind sa fie mai preocupate de brand. “.

 

Ca si Holmes, Lynch a vazut o economie importanta in achizitionarea pieselor – aceleasi piese pe care Dell, HPE, Lenovo si Cisco le folosesc pentru construirea sistemelor lor. “Clientii au spus ca pot plati chiar si cu 5.000 dolari mai mult pentru a obtine un server construit de HP decat unul construit de ei”

 

Lynch recunoaste ca nu poate sa concureze cu serviciul de relatii cu clientii oferit de Dell si HPE “, dar incearca sa ofere servicii cat mai bune”. „Sincer, nu prea am avut probleme. Au fost foarte putine cazuri “, a declarat acesta.

 

Holmes spune ca cea mai mare problema de care se loveste este legata de sursele de alimentare. “Nu am avut mai multe probleme decat alti producatori. Am avut un client cu sute de servere Cisco si s-a lovit de mai multe probleme decat cu serverele facute de noi.”

 

Nadkarni a declarat, “Chiar acum vanzatorii de cutii albe sunt destul de ocupati cu satisfacerea cererii venite din domeniul de telecomunicatii si hyperscale.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here